onsdag 3 september 2014

Huset fullt med Blingo

Blingos höstkollektion lanserades för två veckor sedan och igår var det dags för öppet hus här hemma. I all yrsel och städiver och allt annat som jag sysslade med under dagen och kvällen tog jag inga bilder, men som tur hade jag en gäst som gjorde det. Kolla in hennes bilder här. Roligt var det i alla fall, det blir repris när vinterkollektionen kommer ut.

Menyn var på den enklare sidan eftersom jag vet att fast jag hur vill göra allt och laga en massa fint och spännande så är min tid inte alltid min egen och man hinner bara med det man hinner. Så det blev "Less is more"-taktiken den här gången. Kokta majskolvar, som vi plockade dagen innan, nybakta morotssemlor och två sorters choklad: fudge och rocky road. Den senare fick flera receptförfrågningar så jag lägger upp det här.

Rocky Road Chokobitar (räcker till två rediga skålar med läckerheter)

2 plattor fazers blå
1 platta hushållschoklad
ca 50g smör (inte nödvändigt, men chkobitarna blir mjukare)
200g salta cashewnötter
150g marshmallows

Smält chokladen och smöret i vattenbad. Slå till påsarna med cashewnötter med en köttklubba eller degkavel några gånger så det finns både hela och krossade nötter. Om du använder minimarshmallows behöver du inte göra något åt dem. Jag hade jättestora marshmallows så jag klippte upp dem i små bitar.

Blanda först ner nötterna i den smälta chokladen och till sist marshmallowsen. Bred ut smeten i en form med raka kanter och bakplåtspapper i. Ställ i kylskåpet för 2 timmar. Ta upp bakplåtspappret och lägg på ett skärbräde och skär i önskade storleks bitar. Om du använt smör i smeten lönar det sig att förvara chokladen kallt tills du serverar den, annars kan den bli lite mjuk.

Bild: Danni Paalosmaa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar