torsdag 18 september 2014

Vad gör du nuförtiden? Varför hör du aldrig av dig?

Hur många vänner har du som du någon gång varit jättenära med och som det nu är flera år sedan du sett? Varför har det gått så? Kommer ni inte överens längre? Har det hänt något dramatiskt? Eller träffas ni med några års mellanrum och varje gång känns det som om man kan umgås som om man senast sågs för en vecka sedan?

Jag har många vänner som jag inte träffar nära på så ofta som jag skulle vilja. Mest är det mitt eget fel. Jag hinner helt enkelt inte. Och jag är dålig på att ringa upp folk. Och så är jag faktiskt lite rädd att de ska tänka: varför ringer du riktigt till mig, inte umgås vi ju längre?

Men den här gången var det jag som blev uppringd. En vän ringde för att säga grattis på födelsedagen och då passade jag genast på att bjuda hit henne på lunch. När jag nu en gång hade henne på tråden. Vem vet hur länge det hade tagit innan jag lyckats samla mig tillräckligt för att ta kontakt igen. Dessutom går hon omkring med en tickande mage så det gällde att passa på medan det var lätt att träffas.

Idag var hon här. Vi har inte setts på länge, jag kan inte ens komma ihåg när vi senast sågs. Hon har träffat Ian men då var han miniliten så det är åtminstone 2 år sedan. Men efter att hon varit här i ungefär 2 minuter kändes det inte alls som om det gått år sedan senaste träff. Det gör mig verkligt glad att vissa vänskaper inte går förlorade, de är bara på paus.


Slänger in ett lätt recept på ugnshönan jag lagade åt oss att äta. Den här hittade jag i Lantliv Mat & Vin, som förutom Hbl är den enda tidningen jag prenumererar på. Det är ett Jamie Oliver-recept, som jag följde nästan helt och hållet, vilket är väldigt ovanligt för mig. Bakelser stod gästen för, men de såg så goda ut att vid det skedet som jag tänkte på kameran fanns bara smulor kvar.

Höna i ugnen 5-6 portioner

6 kycklinglår
4 tomater
2 paprikor, olika färger
2 rödlökar
4 vitlöksklyftor
olivolja
balsamvinäger
färsk timjan
salt och peppar

Dra av skinnet från kycklinglåren. Skär grönsakerna i stora bitar. Lägg allting på en djup ugnsplåt. Häll över 2 matskedar olivolja och lika mycket balsamvinäger. Krydda med timjan och rejält med salt och peppar. Rör om lite men se till att hönan inte täcks av grönsakerna. Grädda i 180° i en timme eller tills hönan är gyllenbrun och genomstekt. Ös med saften från plåten med jämna mellanrum. Servera till exempel med couscous.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar