lördag 29 april 2017

Ro att växa

Vaakakapina på YLEs sidor har deklarerat "Ro att växa" (kasvurauha) för barn. Det betyder att man inte skall försöka påverka barnens livsvanor ur ett utseendeperspektiv. Naturligtvis är det bra att lära barn hälsosamma vanor både beträffande mat och motion, men det skall inte baseras på ett synsätt där man är mera värd om man är smal eller ser ut på ett visst sätt. Det kräver inte bara att man koncentrerar sig på hur man talar till barnen, utan också på hur man talar om sig själv och andra människor.

Om jag klagar på min egen kropp och begränsar mitt eget ätande för att gå ner i vikt, sänder jag en signal åt barnen att det är något fel på mig och hur jag ser ut. Det öppnar upp möjligheten för dem att det kunde vara något fel på dem också och visar att det är något man bör tänka på. Att en viss kroppsform är något att sträva efter. Ofta säger man det skämtsamt och tar det inte själv på så stort allvar, men barnen kan inte alltid avgöra skillnaden. Deras världsbild byggs upp av en miljon små pusselbitar som bildas i alla möjliga ögonblick som vi kanske inte ens märker. Jag vill ge mina barn värdefulla pusselbitar. Bitar som bildar ett pussel fyllt av kärlek och uppskattning och en grundläggande uppfattning om att alla är lika värda.

Enligt mig innebär det inte att man inte kan prata om utseende, eller att utseende inte skulle få spela någon roll. Det innebär att visa att vacker, snygg och fin inte inte är ord som endast passar in på människor som ser ut på ett visst sätt. Att vacker kan betyda många saker och att det inte är det enda som räknas.

Jag brukar själv komma ihåg att tala om att äta mångsidigt och att röra på sig för att må bra, bli stark och ha energi, när jag pratar med barnen. Det fantastiska är att i och med att jag aktivt tänker på att inte tala om mitt eget eller andras utseende ur ett vikt- eller värdesättningsperspektiv, så har jag själv blivit mer godkännande när det kommer till min egen kropp och hur jag ser på mitt eget ätande och andra vanor. Jag fokuserar på de saker jag talar med barnen om. "Rör på dig så blir du stark. Då orkar du med allt du vill göra och mår bra. Ät mångsidigt så får kroppen allt den behöver och ät godsaker om du vill, men inte massor."

Allt det här började jag tänka på när jag gjorde Vaakakapinas test "Tuetko vai vahingoitatko lapsen kehonkuvaa?" (Stöder du eller skadar du barnets kroppsbild?) Det är alltid bra med en liten påminnelse ibland.
                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar